اقتصاد و سیاست برای شما؛مسائل دینی را برای حوزه بگذارید | حجاب چماق نیست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم گفت: در اسلام عقایدی مانند توحید، معاد، نبوت و امامت وجود دارد اما مسائلی مانند نماز، روزه و حرمت ربا و شراب از تکالیف محسوب می شوند.
وی افزود: آیه "لا اکراه فی الدین" ناظر به عقیده است، عقیده با اکراه درست نمی شود چرا که عقیده جذب قلب انسان است و اگر انسان بخواهد به چیزی معتقد شود حتما دلیل و برهان می خواهد، اعتقاد دارای مبادی است که اگر مبادی حاصل شود انسان عقیده پیدا می کند.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که عقاید انسان باید برهانی باشد، اظهار داشت: عقاید بدون برهان و قانع کردن مردم درست نمی شود، باید رسانه ها، مبلغان و منبری ها عقاید را برهانی بیان کنند تا مردم معتقد شوند چرا که این کار با فشار درست نمی شود.
وی ادامه داد: اما معنا ندارد که احکام اختیاری باشد چرا که جنبه اجرایی دارد، مواد مخدر حرام است و هیچ دولتی اجازه نمی دهد که مواد مخدر آزاد باشد، آیا اینجا می توان گفت نباید اکراهی وجود داشته باشد؟ کسانی که صحبت می کنند باید به این موضوع و تفاوت عقاید و تکالیف توجه داشته باشند.
حضرت آیت الله سبحانی ابراز داشت: اخیرا شیخی در حوزه مطلبی نوشته که تعجب می کنم چگونه نمی داند بین اکراه در عقاید و مسائل تکلیفی تفاوت وجود دارد، حجاب از قبیل مسائل تکلیفی بوده و چماقی بر سر زنان نیست؛ حجاب برای عفاف زنان است.
وی عنوان کرد: امام سجاد(ع) در رساله حقوق می فرمایند حق چشم این است که آن را از حرام حفظ کنید و اگر به نا محرم نگاه کردید آلوده می شوید، حضرت فرمود حق دامن این است که انسان آن را از گناه حفظ کند؛ آقایانی که در رأس کار هستند یک مقدار مسائل را هم برای حوزه بگذارند.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: آقایان عقل کل نیستند که همه چیز را بدانند، اقتصاد و سیاست برای شما اما احکام شرعی برای حوزه است، اگر کار رها باشد معلوم است افراد شهوترانی هستند که جامعه را آلوده می کنند، اگر مراجع و علما می گویند نسبت به حجاب باید عنایت داشته باشید برای محفوظ ماندن جامعه است.
وی اضافه کرد: در رسانه ها باید فواید عفاف و ضررهای بی عفتی بیان شود اما تنها با نصیحت کار درست نمی شود، نصیحت درصدی از کار را درست می کند و بقیه کار مربوط به اجرا و امر به معروف و نهی از منکر می شود؛ بنابراین عقاید برهانی بوده و با فشار نمی شود اما احکام جنبه اجرایی داشته و دارای فلسفه است، می توان فلسفه احکام و مصالح آن را از طریق برهان هم برای مردم بیان کرد، از این رو تنها نصیحت کافی نیست و در کنار آن باید جنبه های اجرایی عاقلانه وجود داشته باشد.
گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید